Tropiska orkaner till Sverige

Vore kul att läsa ngt om hur pass vanligt det är med orkaner som bildats vid Afrikas västkust och som passerat öster om USA och Labrador och fortsatt mot Sverige. Vilka kända orkaner i Sverige har blivit till utanför Afrika. Orkanen Teddy som nu närmar sig Bermudas synes få just en sådan väg över Atlanten. Hur stor risk är det att denna orkan lever kvar och når Sverige och i så fall när? Hälsn Anders Eriksson

Kommentarer

  • Hej Anders

    Jag kontaktade en kollega som kan mycket om tropiska orkaner. Han skriver som nedan.

    Hälsningar
    Lennart Wern

    Kan tyvärr inte hjälpa dig med den här frågan. Vi har ingen statistik över hur pass vanligt förekommande detta är. Resterna av gamla tropiska stormar och orkaner kan nå oss i Skandinavien vilket är inte helt ovanligt. De tropiska ovädren omvandlas till vanliga lågtryck då de rör sig över det kalla havsvattnet och då förlorar sin tropiska karaktär.
    När det gäller Teddy är det i nuläget alldeles för tidigt att säga ifall resterna av orkanen kommer att nå Sverige.
  • Hej!
    Hur snabbt färdas en orkan över Atlanten och blir till ett lågtryck med storm/kuling hos oss på västkusten?
    Dagar / veckor? Hastighet?
    Tacksam för svar!
  • Hej Eva, det beror litet på var orkanen bildas och vägen den tar. Om man till exempel tittar på två orkaner som tagit sig över till Europa från Bermuda den här hösten (Edouard och Omar) har överfarten tagit cirka fyra dagar. En tropisk orkan har normalt hastighet mellan 16 och 24 km/h, men när resterna efter orkanen transporteras med västvindsbältet över Atlanten går det betydligt fortare. Det är ungerfär 550 mil mellan Bermuda och de brittiska öarna, så det innebär en ungefärliga snitthastighet på mer än 50 km/h.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog