Torka över Stockholm

Jag bor i Enskede och odlar för husbehov. Därför kollar jag ofta vädret och särskilt denna sommar. En sida som jag gillar SMHI:s Radar med blixt där man kan se regn i realtid. Det som jag ofta lägger märke till (som denna natt mellan 8-9/8) är att regnmolnen verkar lösas upp när de passerar över Stockholm. Det blir mindre regn och jag måste vattna mera. Kan det bero på att temperaturen är högre i Stockholm på grund av bebyggelsen som gör att det blir mindre regn? Högre lufttemperatur kan ju bära mera vatten.

Kommentarer

  • Hej Per. Vi känner inte till något tydligt sådant samband med nederbörd över Stockholm. Det kan tänkas att nederbördsområden som kommer från sydväst eller väst försvagas något då de når östkusten där kanske konvektionen avtar.
    Erik Klimatologi