Meteorologens kommentar, hur tolkar jag "Lördag natt"?

Hej
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/varn...
På denna varning för Norra Östersjön så står det "Lördag natt avtagande"

Vad avses med Lördag natt? Natt mot Lördag eller Natt mot söndag?

Kommentarer

  • Hej Leif, tack för att du hörde av dig till oss om detta!

    Jag håller med dig om att det är otydligt vad Lördag natt egentligen betyder.
    Jag frågade meteorologerna, och fick detta till svar:
    "Definitionsmässigt i väderspråket är natt 00-06 (sedan kan kl 21-00 kallas sen kväll eller förnatt)".

    Utifrån detta tolkar jag det som att det är början på Lördagsdygnet som "Lördag natt" betyder, men det kan absolut vara läge att påminna oss om att vara tydliga i när vi medlar information.
    Önskar dig en trevlig fredags-förnatt!

  • Tack för svar.

    Då kan ju ordet mot läggas till så blir det tydligare.

    Har sökt runt på nätet men hittar ingen definition av "Lördag natt"

    Som jag då tolkar enligt ovan så betyder det att kulingen över Norra Östersjön avtar

    Lördag natt (00-06) och det är ju bra för jag skall på julbord i skärgården.

    Trevlig fredagskväll

    Hälsningar

    Leif

  • Hej,

    Jag undrar över den meteorologiska definitionen på kväll?

    Tacksam för svar!
  • Hej Mattias,

    Det finns inget som heter "meteorologisk kväll". SMHI har ingen exakt definierad tid för kvällen. I grova drag skulle man kunna säga att kvällen pågår mellan 18:00-00:00, då det vid midnatt övergår i ”natt”. Kvällen är alltså övergången mellan dag och natt.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst