Tidsintervall för nederbörd i prognoser

I era prognoser finns ett antal klockslag med det förväntade vädret vid dessa tidpunkter i rader till höger.
Fråga: den nederbörd som förväntas falla, angiven i mm, gäller den i intervallet fr.o.m. det aktuella klockslaget fram till nästa klockslag, eller från föregående klockslag fram till det aktuella?
Gent Gustafsson

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Nederbörden är ett ackumulerat värde.
    Detta innebär att värdet som står kl 14 avser nederbörden som förväntas timmen innan, alltså mellan 13-14. Ett bra sätt att komma ihåg detta är att tänka ”inte förrän kl 14 så vet vi hur mycket regn det kom timmen innan”.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie