Tidsfel i smhi-appen

Hej!
Jag köpte ny mobil i förrgår och har laddat ner er väderapp, men den visar vädret med början om 6 timmar! Så kl.6 på morgonen visas vädret först från kl.12 och kl. 19 står det bara nästa dags väder, men det står "idag"! Vad är fel? Har haft er app i flera år, men det har aldrig varit på detta sätt.
Mvh Birgitta Lagerkvist

Kommentarer

  • Hej Birgitta,Jag misstänker att du har en annan tidszon inställd i den nya mobilen, än Europe/Stockholm. Återkom gärna om det inte löser felet. Önskar dig en fortsatt trevlig söndag!
  • Hej igen!
    Min mobil är inställd på tidszon Stockholm/ Sverige så det borde inte vara det felet. Vad göra?
    Mvh Birgitta Lagerkvist

  • Hej Birgitta!Prova att ta bort appen och installera om den igen.
  • Hej igen!
    Jag har gjort det två gånger, men det blir samma i alla fall.
    Hälsningar Birgitta
  • Hej igen,Vilken telefon/OS har du?Vänligen skicka med bilder på hur det ser ut.Tidszonsinställningen har åtgärdat detta fel för samtliga tidigare inrapporterade fall, så detta är intressant för oss.
  • Hej Anders!
    Min nya mobil heter Samsung Galaxy Xcover 4. Försöker bifoga bild tagen med screenshot nu strax före kl 17 på tisdagskvällen, hoppas du kan se den.
    Mvh Birgitta Lagerkvist
  • Hej igen! Tilläggas bör att så fort som klockan passerat 17 så visas vädret från kö 23 alltså med 6 timmars förskjutning.
    Mvh Birgitta Lagerkvist
  • Hej igen Birgitta,Felet har på något sätt att göra med din telefons tidsinställningar att göra. Prova med att stänga av automatisk tidszon om någon sådan är aktiv, byta till annan tidszon, testa appen, och sen byta till Sverige/Stockholm och testa appen igen.Vänliga hälsningar
  • Jippie efter att ha bytt tidszon tre gånger så fungerar det äntligen!!! Tack Anders!
    Mvh Birgitta Lagerkvist
  • Hej igen! Jag ropade hurra lite för tidigt :(. Appen hoppar tillbaka till 6-timmarsdiff efter en stund :(. Vad sjutton ska jag ta mig till? Hälsningar Birgitta Lagerkvist
  • Hejsan! Som min kollega Anders skrivit ovan så är det med största sannolikhet något med inställningarna i Android-inställningarna kring tid och tidszon.

    Det är lite märkligt att den hoppar tillbaka, men vi kan inte svara helt säkert på hur du ska rätta till det då felet ligger i din telefon och inte något vi kan styra härifrån. Det tips vi kan ge är det Anders skrev ovan "stänga av automatisk tidszon om någon sådan är aktiv, byta till annan tidszon, testa appen, och sen byta till Sverige/Stockholm och testa appen igen".

    Alternativt får du kontakta ditt telefonbolag för att höra om de har några andra tips, då de känner till telefonens funktioner bättre. Hoppas det löser sig!
  • Hej! Jag upplever samma problem.som det ovan beskrivna. Efter en resa till Kina är SMHI-appen "ur led" med tiden, och envisas med att hålla fast vid Shanghai-tid. Har provat ovanstående för att försöka komma till rätta med det, utan att lyckas. Av kommentarerna i Play Store är det fler som har samma problem. Dock upplever jag inte detta med YR:s väderapp. Det bör alltså vara isolerat till er app och inte ha med teleoperatören att göra (som antyds ovan). Jag har en Samsung Galaxy 7. Vore bra att få detta fixat, är för övrigt nöjd med appen i sig.
  • Hej Ulf, tack för du delar med dig av detta.
    Vi håller på med en ny app till mobilerna, den förväntas att vara klar under våren.
    Appen har byggts om från grunden, och vi har ändrat sätt att läsa in prognosen, så förhoppningsvis löser sig detta automagiskt då.
    Vi beklagar att det inte fungerar så tillfredsställande, men vi har inte möjlighet att rätta upp den gamla appen just nu, utan satsar alla resurser på att få ut den nya.
  • Min fru köpte en telefon i helgen och laddade ner SMHI appen. Visade vädret 6 timmar framåt. kl 8 ser jag vädret kl 14. Ändra tidszoner fram och tillbaka men det hjälper ej. Testade då att ändra tidszoon på min telefon. När jag nu ändrar till rätt zoon så får jag också fel i SMHI appen.  Så felet verkar ligga i Er appen.
  • Har samma problem i min Samsung Galaxy S7 efter resa till Vietnam. Tiden i appen ligger 6 timmar före. Inget med ändring fram och tillbaka av tidsinställningarna funkar. Härda ut tills appen är omgjord?
  • Hej!

    Ett till tips är att ni startar om telefonen efter att ni gjort stegen som Anders och Ellen beskriver i tidigare inlägg!

    Ha det gott!
  • Omstart funkade! Tack
  • Även för mig fungerande det efter omstart. Så proceduren är:
    - Byt till manuell tidszon.
    - Sätt tidzonen på något annat än CET.
    - Starta om telefonen.
    - Byt till CET manuellt.
    - Starta appen.
    - Återgå till automatisk tidszon.

    Tack!!