Tidiga klimatförändringar

Höganäsbolagets förste director, Thomas Stawford, skriver i januari 1819 följande i sin dagbok:
Det har icke snöat sedan den 10
december och mycket litet regn. Det har icke
i mannaminne varit en så mild vinter i Sverige. Icke endast i Skåne
utan även långt norr om Stockholm
ligga fälten bara, något som aldrig brukar förekomma vid denna tid på året, och som förmodligen härrör från de klimatförändringar, vilka uppstått genom att
väldiga isberg lossnat i närheten av
Nordpolen och setts flyta omkring så
långt ned som vid 40:de breddgraden.

Fanns det skäl för  kommentaren angående klimatförändring vid den aktuella tiden?
Stawfords dagbok innehåller en mängd kommentarer om vädret eftersom man på den tiden var starkt beroende av vädret i sin verksamhet i kolgruvorna.

Kommentarer

  • Hej Lars. Vilken intressant information du har hittat. De flesta av SMHIs observationsstationer startade omkring 1860 eller senare, så vi har inte så mycket data att gå på. Då tror jag man får ta till datakällor som sedimentlager eller trädringar. Jag skulle föreslå att du vänder dig till Bolin Climate center på Stockholms Universitet, där finns det klimatforskare inom dessa områden.
    Erik Klimatologi