Tiden för observationer.

När tas datan in? Är det vid klockslaget? Är det en medeltemperatur för en hel timme? Är det timmen före? Är det timmen efter? Är det en halvtimme före och en halvtimme efterklockslaget?
Bengt Nilsson

Kommentarer

  • Hej.
    Om frågan gäller timvärde av temperatur så framgår det både i datafilerna som kan laddas ner från denna sida https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=airtemperatureInstant,stations=all
    och i beskrivningen på att temperaturuppgifterna som ges varje timme är ett "momentanvärde". Det är kanske inte en helt rättvisande beskrivning eftersom det i praktiken är ett minutmedelvärde som mätts under minuten alldeles före angivet klockslag. Minutmedelvärdet av lufttemperaturen mellan exempelvis 07:59:00-07:59:59 kommer alltså att presenteras som lufttemperaturen kl 08:00. Genom att ta ett minutmedelvärdet så får man ett säkrare värde som är mindre påverkat av brus i mätutrustning jämfört med om man bara skulle ta ett enda momentanvärde exakt kl 08:00:00.
    Thomas Klimatolog
  • Tack för svar. Då har jag en klarare bild av mätningarna.
    M.v.h. Bengt N.
    Bengt Nilsson