Temperaturskillnader vid mark och ett par meter upp

Jag har ett antal temperatursensorer som i ”bruk” sköter styrningen av mina solpaneler till min pool. Ett par av dessa befinner sig ca 10–50 cm ovan mark under min altan, sedan har jag två stycken uppe på ett friggebodstak. Alla dessa brukar visa ungefär likvärdiga temperaturer när de bör göra det (vår, sommar och höstnätter) Under de kalla perioderna nu i vinter har de uppe på taket visat väldigt mycket lägre temperatur än de under altanen. I skrivande stund (06.30 den 29/1) visar de under altanen ca -8 och de på taket -15. Är det rimligt med så stora skillnader? Läste om varför det ofta är kallare i gryningen och där stod det att det ibland är kallare vid marken än vid era mätstationers höjd. Nu är väl i och för sig mitt tak ca 3 m upp. De är kopplade till olika ”burkar” för att hämta in värdena, så jag vill säkerställa att det inte är fel på dem. Nu har visserligen ”burken” för taket även en ca 30cm över mark i väldigt skyddat läge som just nu visar -6, det talar emot att det är felvisning.

Kommentarer

  • Hej Göran.

    Jag får erkänna att vi inte har några erfarenheter av temperaturmätning under altaner men jag tror ändå inte att det behöver vara något stort mätfel i din utrustning. Särskilt inte om de olika temperaturgivarna ger ganska lika temperaturer när det blåser och är uppehållsväder men mulet.

    Klara, kalla nätter (och även vinterdagar då solen står lågt) bildas normalt ganska kraftig inversion nära marken, det vill säga att temperaturen ökar med höjden och det blir allra kallast närmast marken. Men för temperaturgivarna under altanen så gäller en helt annan strålnings- och energibalans. Altandäcket kommer att motverka den kraftiga nedkylningen som man annars får över mer öppen mark. Det kan ju också vara så att både marken och eventuellt huset under altanen bidrar till att höja temperaturen där.

    Det bästa vore kanske om du tillfälligt kunde flytta ut temperaturmätningen under altan till en öppen markyta och kolla vad som händer.

    Thomas Klimatolog
  • Tack för svar! Det är ganska krångligt att ta loss de under altanen, men jag kanske ändå skall göra det för att få s.a.s. "kalibrering". Om jag ändå gör det kan jag slänga upp dessa på friggebodstaket så får jag ju en jämförelse med de två som ligger där.

    Då kommer en följdfråga, vad är för privatpersoner utan professionella mätstationer bästa placering av en termometer/tempsensor för utomhustemp? Just nu visar taket -10, under altanen -6 och den analoga på väggen -4. Ganska stor skillnad vad man skall ta på sig vid en promenad beroende på vilken man tittar på?
  • Hej igen Göran.

    Vill man ha en temperaturgivare för lufttemperaturen utomhus så gäller ju egentligen samma princip för privatpersoner som för väderinstitut. Det vill säga att temperaturgivaren bör sitta ca 1.5 m över en gräsyta på en plats som är ganska öppen och så ska själva givaren befinna sig i ett strålningsskydd. Ett strålningsskydd ska som det låter skydda tempgivaren för direkt solstrålning samtidigt som det erbjuder god ventilation. Ett bild exempel på hur det ser ut på våra stationer finns en bit ned på denna sida: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-lufttemperatur-1.3839
    De skyddar även mot för kraftig värmestrålningsförlust som man annars får särskilt vid molnfria förhållanden när solen är nere. Jag kan tänka mig att dina givare på friggebodstaket lider av detta problem om de ligger öppet. Då visar de alltså för låg temperatur jämfört med vad lufttemperaturen egentligen är.

    Det finns ju många typer av väderstationer för privatpersoner på marknaden idag. En del av de kompakta "multistationerna" har även ett litet strålningsskydd för temperaturgivaren. Men annars har jag inte sett att någon säljer bara ett enklare strålningsskydd, vilket ju inte borde vara så dyrt samtidigt som det förbättrar mätningen jämfört med att ha en givare helt fritt. Utan strålningsskydd är det väl annars bäst att montera temperaturgivarna som man helst gör med "fönstertermometrar", det vill säga en bit ut från husväggen/fönstret på nordsidan av huset och ca 1.5-2 m ovanför marken.
    Thomas Klimatolog
  • Hej!

    Intressesant diskussion om orimliga temperaturskillnader.

    Jag har sett idag kl. 9:00 att den officiella SMHI-stationen vid Horn hade 19 minusgrader kallare än den närliggande (officiella stationen) i Gladhammar och det var en liknande skillnad även mot andra någorlunda närliggande stationer i samma del av Sverige.

    Det verkar vara större temp.skillnader även på fler håll, och då framförallt i den södra delen av landet vid denna tidpunkt, men just detta exempel verkar väldigt extremt.

    Hur kan det vara såna stora temperaturskillnader?
  • Hej Mikael.

    Jo, det har onekligen varit stora temperaturskillnader på sistone. Och det gäller framförallt nattetid eller på morgonen innan solen hunnit jämna ut strålningsförhållandena lite (även om snön reflekterar bort mycket av den inkommande solstrålningen i nuläget). Det är ju också tydligt om man tittar på temperaturen från Trafikverkets väderstationer som utgör ett tätare nät än SMHIs automatiska stationer.

    Nattetid under högtrycksläge med klart väder och svaga vindar är det kraftig negativ strålningsbalans vid markytan, markytan kyls av och kyler i sin tur luften närmast marken. Sedan är det framförallt topografin och molnigheten som kan ge upphov till stora temperaturskillnader inom ganska begränsade områden. Kall luft är tyngre än varmare luft och den kalla luften samlas därför i sänkor i terrängen. Horn är ett "berömt" köldhål där kalluft kan samlas utan att "rinna" vidare. Stationer som ligger mer på en höjd eller kulle, det behöver inte vara särskilt stora höjdskillnader, blir betydligt varmare.

    Särskilt låga moln är också viktiga för strålningsbalansen. Med låga moln så dämpas avkylningen mycket. I det aktuella fallet i lördags morse, och även denna morgon (15/2) så var det mestadels molnfritt i Horn. Med tanke på att det var så mycket varmare i Gladhammar så kan jag tänka mig att det varit mer låga moln där. (Det saknas dock molnobservationer i Gladhammar.)
    En artikel med koppling till detta finns här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/moln-varmer-och-kyler-1.3854

    Thomas Klimatolog