Temperaturskillnad meter för meter

Jag var vid Sala silvergruva och gick ned i ett dagbrott. Väl nere på bottnen kunde jag gå fram och tillbaka genom en slags temperaturgräns. Det var bara någon meter som skilde från hyfsat varmt till att man ville ha en tröja. Det var helt horisontell mark därnere och vindstilla.  Jag märkte det igen när jag någon vecka senare tog med en kompis ned. Han märkte det också. Som att gå in i en affär med luftkonditionering om än inte så jättestor tempskillnad men fullt märkbar.

Finns det någon förklaring på ett sådant fenomen?

Kommentarer

  • Hej! Intressant iakttagelse du gjort. Eftersom jag inte riktigt vet hur det ser ut på platsen kan jag inte ge ett bra svar. Emellertid kan jag kanske ge några ledtrådar som du kan fundera vidare utifrån.

    Du skriver att det var vindstilla och att marken var horisontell och att du kunde gå fram och tillbaka från varmare till kallare och vice versa.

    Att det under sommaren kan vara kallare nere i ett dagbrott är inte så märkligt eftersom solen inte kommer åt att värma marken en bit ner. Och därmed blir bergväggarna i djupet kallare än högre upp. Kall luft har högre densitet än varm så den blir liggande kvar i botten. Men du har alltså observerat att det finns en skillnad i horisontell ledd!

    En hypotes: Om dagbrottet är hyggligt stort kan det vara så att väggarna en bit upp (som vetter mot söder) ändock blir solbelysta  medan de nordriktade inte blir det. Dessa olika uppvärmda väggar strålar ut osynlig infraröd värmestrålning som skulle kunna kännas av när man promenerar på botten. Bergväggarnas utstrålning av infraröd elektromagnetisk strålning kan även påverkas av energiflöden en bit in i berget, vilket därmed kan vara svårt att se utifrån.

    En annan hypotes skulle kunna vara att det finns olika källor till fuktighet på botten. En del av luften därnere kan innehålla mer fukt än en annan del. Vår huds strålningsbalans, precis som i föregående hypotes, påverkas av fuktigheten i luften. Det kan även vara en kombination av nämnda faktorer.

    Som sagt inget direkt svar, men kanske något att fundera runt. Tack för frågan.