Temperaturskillnad mellan Jönköping och Norrköping

Vad beror det på att det väldigt, väldigt ofta är en grad varmare i Norrköping jämfört med Jönköping?

Varför redovisas inte längre temperaturen i New York på kvällarnas väderleksrapporter?

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer att Norrköping genomsnittligt är varmare än Jönköpings flygplats. Under åren 2000-2016 var medeltemperaturen i Norrköping +7.6 grader, vid Jönköpings flygplats +6.4 grader. Skillnaden beror i huvudsak på att Jönköpings flygplats ligger på betydligt högre höjd än den centrala staden; det vore onekligen bra att ha även en mätstation som är mera representativ för Jönköping (gammalt önskemål).

    När det gäller temperaturen i New York, så har man kommit överens om att stryka den uppgiften. Det är ont om sekunderna i radiosammanhang.