Temperaturmätning

Är lite fundersam på,om temperaturen som mäts på Örebro flygplats stämmer. Den sticker ut så,mycket från andra orter i närheten. Ligger alltid 1-2 grader högre.

Kommentarer

  • Hej, ursäkta det sena svaret.
    Ja, den är felanmäld när det gäller växtligheten kring mätaren. Detta är nu åtgärdat. Det är svårt att retroaktivt åtgärda detta eftersom det här problemet kan ha uppträtt återkommande under ett antal år. Om det gäller rekordvärden kommer vi dock att göra en kommentar att värdet kan vara lite för högt på grund av temperaturgivarens placering. Tack för din uppmärksamhet!
    Magnus Klimatolog
  • Genomsnittlig månadstemperatur.

    Jag har skaffat en solcellanläggning, märkeffekt 10 200kW och håller nu på att analysera hur effektiv den är. Jag
    jämför erhållen solcellproduktion med tidigare årsförbrukningar utan solceller, men märker snart att utetemperaturen spelar en avgörande roll för jämförelsen.
        Min fråga är: Finns det statistik på genomsnittlig månadstemperatur för olika orter och för några år tillbaka?
        I mitt fall för Norrköping eller annan ort i närheten. Var hittar jag i så fall uppgifterna?
                                              Yngve Andree, Norrköping 2020 05 13

  • Hej Yngve

    Du kan ladda ner månadsmedeltemperatur för tex Norrköping via våra öppna data: https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=airTemperatureMeanMonth,stations=all

    Återkom gärna om du har frågor om datahämtningen.

    Hälsningar
    Sandra
    Sandra Klimatolog
  • Hej!

    Jag har nu under många år hämtat respektive månads medeltemperatur, och redovisat dessa tillsammans med fjärrvärmeförbrukningen för våra bostadsrättsföreningar anslutna till områdets undercentral. De värden jag hämtat kommer från Örebro flygplats, vilket verkar vara det enda ställe som mäter dessa värden för Örebro. Det finns en mätstation uppe i Kilsbergen, men den kan vi inte använda på grund av geografiska temperatur-skillnader.

    Nu har det dock inte kommit något medelvärde för temperaturen under maj månad? När jag läser om stationen på Örebro flygplats står där att den ska vara i tjänst till 2020-06-01, men jag vet inte vad ni menar med det? Värdet för maj månad för Kilsbergen har kommit, så rimligen borde ni hunnit med Örebro också?
    HarÖrebro flygplats verkligen lagts ner som mätstation? Hur ska vi isf kunna få reda på några temp-värden för Örebro?

    Mycket tacksam för snabbt svar.

    Bästa hälsningar
    Lennart Wedemark
  • Hej Lennart, det har rapporterats problem med temperaturmätningarna vid Örebro Flygplats. Ibland tar kvalitetskontrollerna lite olika lång tid för olika stationer. Mätstationen är dock inte nedlagd.
    Magnus Klimatolog
  • Tack för svaret! :-) Men innebär det att tidigare månadsvärden kan ha påverkats också, eller var det bara för den här gången?

    Men, du - det är den 12:e idag; hur lång tid kan det ta att få ut ett medelvärde för maj? Det är ju inte raketforskning...
  • Hej, vilka beröringspunkter som finns mellan klimatologiska studier och raketforskning har jag inget uppfattning om, förutom att det nog också är utmanande, som du antyder. Maj månads medeltemperatur för Örebro flygplats finns hursomhelst tillgängligt här:
    https://www.smhi.se/pd/klimat/pdf_stats/month/SMHI_vov_temperature_wind_may20.pdf
    Vi misstänker att det är ett problem som har funnits under lång tid.
    Jag hoppas att du hittar det du söker!
    Magnus Klimatolog
  • Haha, nej - det är nog bäst vi håller oss till vädret! :-)

    Tack för svaret, även om det gör mig lite orolig över exaktheten i mätvärden från Örebro flygplats.

    Den länk du gav innehåller ju en väldig mängd data - är detta något som allmänheten ( läs "jag" ) har fri tillgång till?

    När man som i vårt fall ska jämföra fjärrvärmeförbrukning mellan olika månader, för att se om man egentligen lyckats spara in något eller om det bara råkar vara ett tillfälligt lägre värde, måste ju vädrets påverkan på något sätt utjämnas. E.ON har en s.k. "Normalårskorrigering" som tilläggstjänst, men efter att ha abonnerat på den ett tag har vi kommit fram till att den tyvärr inte fungerar. Och att enbart använda månadsmedeltemperaturen från er på SMHI ger antagligen inte en helt rättvisande jämförelse. Hur ska vi bära oss åt för att jämföra vår fjärrvärmeförbrukning mellan olika månader med olika medeltemperaturer och väder?

    Jag bifogar en sammanställning jag gjorde inför ett styrelsemöte, men tyvärr kom denna presentation på skam och jag insåg att den inte kunde användas. E.ON har i sin 'Normalårskorrigering' en faktor de kallar "Baslast", vilket är en beräkning baserad på en regressionskurva (heter det så?) som i sin tur bygger på antaganden som inte passar för vårt område. Många medlemmar, de flesta faktiskt, har sommarstugor de bor i en stor del av sommarhalvåret, och det märks även på andelen varmvatten.

    Sammanställningen omfattar samtliga 8 hus som får sin värme och sitt varmvatten från samma UC. Hur ska jag göra för att kunna visa styrelsen hur vår fjärrvärmeförbrukning förändrats - på ett korrekt sätt?

    Tacksam för ert svar - nu börjar vi nästan nosa lite på raketforskning, eller vad sägs? :-)
  • Hej Lennart

    Ja, den statistik som Magnus hänvisade till finns att ladda hem härifrån:

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik

    Alla våra data i vår databas finns att fritt ladda hem och göra den statistik man själv har behov av. Här finns en länk:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Det finns något som vi kallar graddagar. Det låter som det det skulle kunna vara intressant för dig. Kontakta gärna Torbjörn Grönbergs som ansvarar för graddagar. Här finns en länk till graddagar med kontaktuppgifter till Torbjörn:

    https://www.smhi.se/professionella-tjanster/professionella-tjanster/fastighet/smhi-graddagar-normalarskorrigerad-energiuppfoljning-1.3478

    Hälsningar

    Lennart Wern