Temperaturmätning i Norrköpings tidningar

Hej SMHI
Norrköpings tidningar redovisar varje dag (utom söndag) temperaturen i Östergötland under gårdagen kl 13.00 på olika platser enligt nedanstående bild.

Min fråga är var i respektive kommun är termometern som mäter detta placerad?
Anledningen till min fråga är att det kan skilja upp till 3 grader mellan lägsta och högsta värdet.
Hur pass relevanta är dessa uppmätta värden?

Bästa hälsningar
Göran

Kommentarer

  • Hej Göran,

    Tack för din fråga.

    Jag kan inte riktigt svara var Norrköpings tidningar får all sin data från då vi inte mätstationer för alla dessa platserna. Så det är nog bättre att kontakta dem.

    Du kan se var vi har våra mätstationer och vilken temperatur de har via denna sida: https://www.smhi.se/vader/observationer/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=t

    Annars när det gäller skillnaderna mellan tättliggande orter så är det inte ovanligt med 3 graders skillnad.
    Molnigheten och vindhastigheten har stor betydelse. I situationer med klart väder och vindsvagt kan temperaturen sjunka snabbt. I dessa lägen är det ofta stora skillnader i hur kallt det blir på olika platser dvs. stora lokala variationer i temperatur.

    Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn.
    Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd.
    Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

    Vänliga hälsningar,