Temperatur

Hej SMHI!
Det känns lite dystert att så gott som dagligen vid denna tiden på året få höra SMHI blir förlöjligat i Lokalradion när reportern frågar dagens meteorolog om det fortfarande är sommar och meteorologen måste svara "ja". Dygnsmedeltemperaturen är ju över 10 gr men någon sommarkänsla finns det ju definitivt inte hos allmänheten. Tiden för sommaraktiviteter är sedan länge förbi för denna gången och nu är det ju istället höst-garderoben som gäller.
Finns det några planer inom SMHI att ändra på definitionen och få den mer anpassad till verkligheten, t ex att ändra från 10 till 12 grader?
Arne Gustafsson (pensionerad SMHI-meteorolog)

Kommentarer

  • Hej Arne

    Nej, några sådana tankar har vi inte. Gamla definitioner ändra vi ogärna på. Men om vi idag skulle bestämma en defintion för när de olika årstiderna ankommer så skulle jag tro att de skulle bli annorlunda.

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart