Temperatur soligt vs. skugga

Hej,

Jag är medveten om att temperaturen ska mätas i skugga. Jag undrar hur mycket högre temperaturen är i solen jämfört med i skuggan. Tex om det är ca 25-30 grader i skuggan, hur varmt är det ungefär då i solen. Förstås massa faktorer som påverkar. Är mer nyfiken på ungefärlig skillnad.

Kommentarer

  • Hej!  Om vi tänker oss att du står i skuggan under ett högt träd i ett öppet landskap tex en pilallé i Skåne en varm sommardag. Du ser på en termometer att lufttemperaturen är 30 grader då är faktiskt lufttemperaturen även 30 grader om du lämnar skuggan och kliver ut i solen.

    Din upplevelse är givetvis en annan. Du kommer genast att känna att du blir varm, vilket är det luriga med detta. Luften är så gott som helt genomskinlig för solljus, men din hud och dina kläder kommer att absorbera solstrålning och blir därmed uppvärmd.

    Den varma huden i sin tur värmer luften allra närmst huden. Där kommer lufttemperaturen snabbt att stiga kanske med tio grader, men den varma luften förs bort av minsta vindpust så temperaturökningen nära huden blir begränsad. Dessutom börjar du svettas och de små svettdropparna värms upp och avdunstar, vilket kräver värme som därmed ser till att huden inte värms för mycket.

    Alltså lufttemperaturen uppmätt i skuggan är den temperatur som även gäller för luften i solen.

    Men väldigt nära huden, marken eller en husvägg kommer temperaturen att vara högre. Hur mycket högre beror av ytans beskaffenhet och hur mycket det blåser. Vindstilla sommardagar kan en mörk plåt bli brännhet vilket tyder på temperaturer uppemot 60 grader. Inuti en bil kan temperaturen under sådana förhållanden bli mycket hög då den varma luften är instängd.