Temperatur prognos

Hej
Ursäkta frågan men vore det inte bra att skriva dagstemperatur överst och natt-temperatur underst i 10dygnsprognosen.  I dag står det -1överst och -10 underst. Det är lätt att tro att -10 är på natten.

Kommentarer

  • Hej Nina, tack för ditt inlägg.
    Temperatursiffrorna visar dygnets högsta och lägsta temperatur, oavsett tidpunkt.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!
  • Varför stämmer inte era temperaturprognoser? Ni har ju tillgång till ca 1000 informationer via temperatur.nu. T.ex. så har vi just nu två observationer i Brunnsberg, Älvdalen, -1,4 och -2,4 på en lägre höjd i byn. Tror SMHI att det blir varmare framåt natten, bara -1,0? Gissar ni bara när ni anger era prognoser?
  • Hej Peter,

    Vädret, alltså egentligen atmosfärensfysikaliska och även kemiska processer, är bland det mest komplicerade vi kan studera på vår planet. För att en väderprognos ska vara ”rätt”, så ska en rad olika parametrar, som vindhastighet, vindriktning, temperatur, molnighet och nederbörd, stämma inom vissa felmarginaler med det uppmätta för ett antalutpekade platser i Sverige.

    Grunden till ortsprognoserna är SMHI:s prognosdatabas, där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Som användare av ortsprognoser är det bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät. Lokala variationer i vädret förekommer (dessvärre) mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser.

    Ortsprognoserna är automatiskt genererade från den modellkörning som används och kan därför ofta inte ta hänsyn till de allra senaste timmarnas utveckling.

    Man ska dock komma ihåg att det är en prognos, vi lovar aldrig något , för det går helt enkelt inte oavsett hur duktiga experter eller hur bra datorer man har så kommer man aldrig kunna förespå vädret till 100%.

    Här kan du läsa hur lufttemperaturen mäts: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-lufttemperatur-1.3839Hälsningar

    Susanne Kundtjänst
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.