Temperatur på regn i förhållande till lufttemperatur vid mark

Hej SMHI! Vilken temperatur har regnet i förhållande till lufttemperatur vid marken? Har förstått att det kan variera lite då det finns underkylt regn men finns det någon generell regel; brukar regn vara mycket kallare än lufttemperaturen?
Viktor

Kommentarer

  • Hej Viktor.
    Intressant fråga. Jag har dock aldrig hört talas om några mätresultat av nederbördstemperatur.

    Nederbörd som faller ur ett moln börjar i praktiken alltid som iskristall som växer till snöflinga, som i sin tur smälter vartefter den faller genom atmosfären i lager där temperaturen är över noll grader. Så för temperaturen i de de enskilda dropparna är det väl alltid en viss eftersläpning så att deras temperatur i normalfallet alltid är mer eller mindre lägre än omgivande luft. Skillnaden borde bli större ju större dropparna är.

    Men som du påpekar så förekommer ju även underkylt regn, och då är marken och luften närmast marken, under noll grader med nederbörden passerat ett varmare skikt högre upp och träffar marken i flytande form, vilken sedan snabbt från och ger blixthalka på släta ytor.

    Hoppas denna lilla fundering kan vara till någon hjälp även om den långt ifrån var ett tydligt svar på din fråga.
    Thomas Klimatolog