Temperatur

En fråga om väder som jag har gått och grubblat på ett tag:

Ta två soliga sommar-dagar. Båda med klarblå himmel och blygsamt med blåst.
En dag blir det svala 19 C.
En annan dag blir det 30 C.

Något påverkar ju varför den ena dagen är varmare än den andra?
Är de tryckrelaterade anledningar (högtryck/lågtryck osv)?
Vad är det jag inte fattar?

Kommentarer

  • Hej Dan,
    Temperaturen beror förutom vädret på den aktuella platsen, mycket på vilken luftmassa vi befinner oss i. Om luften kommer söderifrån har den värmts upp och vi får höga temperaturer, medan om den kommer norrifrån kan den vara betydligt kallare. Detta är i sin tur relaterat till placeringen av hög och lågtryck som styr mycket av den storskaliga cirkulationen.

    Vänligen
    Sandra Klimatolog