Temp nederbörd

Temp o nederbörd  västervik dag för dag i aug 2002

Kommentarer

  • Hej Thomas,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    • Välj först parameter (Lufttemperatur (dygn) och Nederbördsmängd (dygn).
    • Filtrera stationer till ”Aktiva stationer”, zooma in på kartan och klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av.
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data” Filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.
    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Vänliga hälsningar,
  • Finns det möjlighet att se nederbörd samlat per månad. Närmaste prognosort är Östra Karup. Vet inte vilken station som är närmast.
  • Hej Birgitta,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=precipitationMonthlySum,stations=active

    • Välj först parameter Nederbördsmängd, månad.
    • Filtrera stationer till ”Aktiva stationer”, zooma in på kartan och klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av.(Närmsta stationer är Laholm eller Baramossa).
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data” eller "Senaste fyra månaderna". Filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst