Finns det någon teckenförklaring till radarkartan?

Kartan sägs visa åska, moln och nederbörd.

I teckenförklaringen står det "ringa, lätt, måttlig, kraftig".

Men avser detta molnigheten eller nederbörden? (För åskan har väl en egen symbol på denna karta?)

Borde finnas en rubrik för värdena som säger vad som avses.

Mvh

Kommentarer

  • Hej!

    Rubriken i teckenförklaringen säger "Radar" vilket innebär nederbörd. På en radarbild ser man inte molnighet (jag hoppas att det inte står något sådant någonstans?). Man ser inte heller urladdningar, utan dessa har lagts till som kryss i radarbilden med hjälp av info från blixtpejlingssystem.

    Men jag kan hålla med om att man i förklaringarna för tydlighetens skull skulle kunna byta ut "Radar" mot "Nederbördsintensitet", som på den gamla radar/blixt-kartan:

    http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/b...

  • Tack för snabbt svar!

    Att radar "betyder" nederbördsintensitet är kanske inte självklart för alla om man inte vet vad radarn tekniskt sett förmår mäta. Om det görs tydligare kanske ännu fler kan ha glädje av kartan? Infon finns när jag letar längre ner men det finns kanske fler "ytliga" användare än jag själv?

    Noterar också att den gamla texten du länkade till direkt fokuserar på tolkningshjälp.

    Den nuvarande texten inleds däremot med internationella samarbetsformer och tekniska detaljer om frekvenser. Knappast något man gläds åt när man ser infon i ett mobilfönster...

    Eftersom jag själv arbetat på en "expertmyndighet" känner jag igen det klassiska inifrånperspektivet där man utgår från sitt eget arbete, sin organisation och specialistkunskaper i stället för att gå direkt på användarsituationen och vad kunden snabbt vill veta. Mer pang på rödbetan här! 😉

    Återigen tack för tidigare svar och för tillfälle att lära en hel del nytt! Mvh Björn

  • Hej Björn,
    Tack för din återkoppling med legenden för radar, jag tar det vidare till vårt utvecklingsteam.