Tallriksmoln

Hej!
Jag tog det här foto härom dagen.
Är det ett tallriksmoln eller vad kallas det för.
Det är alltså månen som lyser upp molnet.

Mvh
Sten Ursing

Kommentarer

  • Hej.

    Det är inte helt lätt att avgöra vad det är för typ av moln som lystes upp av månen. Men i bilden (3711) ser det större sjoket ut att ligga under en kondensationsstrimma efter flygplan som brukar ligga på hög höjd (över ca 7 000 m).
    Gissningsvis är det ett tämligen tunt flak av altocumulus eller stratocumulus.
    Jag misstänker att du med tallriksmoln menar altocumulus lenticularis, vanligen kallade för linsmoln. Men molnet i bilden ser inte riktigt ut att ha den karakteristiska formen av ett linsmoln.
    Mer om olika molnslag finns att läsa här:https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/moln-introduktion-1.3852

    Thomas Klimatolog