Synpunkter på nya Hav- ochkustväder

Hej igen ! Angående sidan för hav och kustväder än en gång. VÅGHÖJD, det finns inte som tabell vilket jag tidigare påpekat.
MEN själva avläsningen av kartan med våghöjderna är ju också en dålig lösning. Färgerna som symboliserar olika höjd går ju ton i ton på kartan, vilket gör det väldigt svårt läsa av vilken höjd vågorna har.
Se på andra lösningar på tex DMI och flertalet andra vettigare sidor har, man använder avgränsade fält som på tex ett sjökort där man i gränserna mellan färgerna kan läsa av metertal på linjerna.
Alltså återigen ni behöver ett helt annat synsätt och kanske tom byta webdesigners.
Det ni gör nu är ju inget annat än en katastrof ärligt talat.
mvh
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik!
    Vi kommer att se över möjligheten att presentera våghöjd även i tabellform. Men det är tyvärr inget som vi kan lösa mycket snabbt. Det är tråkigt att du tycker att det vi gör är katastrof. Nu ser vi att tjänsten Hav o kust redan börjar få många användare, så än så länge ser vi inte skäl till att göra om tjänsten igen.
  • Hej!
    Hav o kustväder på webbsidan går i rätt riktning. Stort plus för att ni markerar byvindar med streckat område. Men 3 nyanser av blått är för dålig information som sen växlar till andra nyansera gult o grönt (om jag inte minns fel). Förutsättningarna för användaren är kanske mobilen i ena handen och rorkulten  i den andra en solig sommardag,  för att lägga upp strategin för resten av dagen eller nattens segling. Att då inte kunna avgöra vind eller ex. våghöjd för dessa nyanser som flyter i varandra. Det är en svag presentation från er webbdesigner.
    3m/s mellan färgfälten är ingen bra upplösning. DMI har 2m/s mellan vind fälten vilket är mer relevant för en seglare, när det börjar närma sig 10 m/s. Att ni har fått många användare är ingen anledning för att inte förbättra en produkt som har en svag presentation. Jag har seglat efter DMIs webbsida och den är jättebra. Men den täcker inte hela Sverige eller skärgårdarna så nu har ni möjlighet att bli den bästa sidan om ni vill.

  • Hej Rikard,
    Tack för bra synpunkter. Just nu finns inga planer på förändringar i tjänsten men vi tar med oss detta i framtida förbättringsarbeten.