Hur tolkar jag vindsymbolen i appen?

Den nya symbolen för vind är otydlig. Är det vind från eller mot spetsen på cirkeln? Återgå gärna till en pil - mycket tydligare. Nu har man ingen aning om det är åt ena eller rakt motsatta hållet vinden blåser. Dessutom finns ingen symbolförklaring i appen vilket gör det än viktigare att använda entydiga symboler.

Kommentarer

  • Hej!

    Pilen pekar åt det håll det blåser. Klickar du på 10-dygnsprognosen och öppnar upp detaljer genom att klicka på det datum du är intresserad av kan du se att det i bokstäver står vilket håll det blåser från.

    Till exempel nu i Norrköping pekar pilen snett ner till vänster vilket betyder att det blåser mot sydväst, och därefter står det NO, det vill säga att vinden kommer från nordost.
    Hoppas det ger lite klarhet i hur du ska läsa symbolerna!

    En symbolförklaring i appen är verkligen en bra idé, jag för vidare den till ansvariga utvecklare så får de kolla på om det går att lägga in i kommande lanseringar.

    Bifogad fil:

  • Fler undringar:

    1. Vad betyder siffran inuti vindsymbolen?
    2. Vad betyder siffran inom parentes till höger om vindsymbolen?
  • Hej!

    Siffrorna är vindhastigheten, den inuti vindsymbolen är medelvind och siffran inom parantes är byvind.

    SMHIs observationer av byvind avser det högsta avlästa momentana (2 sekunder) mätvärdet under en mätperiod av 1 timme. Medelvinden är medelvärdet av vinden under 10 minuter.

  • Tack för svaret! Det jag då undrar över är följande.
    Siffrorna i appen är ju prognoser. Var kommer då "högsta AVLÄSTA" från när det gäller byvinden? Motsvarande fråga för medelvinden.

  • Oj, mitt fel. Högsta avlästa är när vi pratar om vindobservationer. I ditt fall är det vindprognosen du syftar på och då är det högsta beräknade vindstyrka under 2 sek för byvind och beräknade medelvärdet under 10 minuter för medelvind.

    Hoppas det ger en bättre förståelse av vindarna!

  • OK - då är det alltså prognoser baserade på ett antal faktiska observationer som stoppats in i någon mer eller mindre komplicerad prognosmodell. Tack för svaren!

  • Ni borde ha en förklaring i appen.
    Mvh, Susann Andersson

  • Ett riktigt bra förslag Susann! Jag för vidare din synpunkt till våra app-utvecklare!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.