Sveriges årsmedelnederbörd och avdunstning för en 30-års period?

Hej, har letat på er hemsida men hittar inte det jag söker. Vad är Sveriges årsmedelnederbörd i mm för en av era 30-års perioder? Jag söker alltså en siffra för landet, inte per station eller region. Och vad är motsvarande siffra för avdunstning? Tacksam Markus

Kommentarer

  • Hej Markus!

    Vi fick göra en del beräkningar eftersom vi inte hade alla sådana siffror sedan tidigare.

    Enligt en internationell rapportering av vattenbalans har vi följande värden för perioden 1985-2008.
    Nederbörd 816 mm
    Avrinning 434 mm
    Avdunstning 382 mm

    Avdunstningen är beräknad som differensen mellan nederbörd och avrinning.

    Ha det fint!