Svart stoff på utemöblerna.

Senaste tiden har utemöbler täckts med svart stoff, inte så att det direkt syns med ögat men om man torkar med en trasa blir det ganska mycket. Redan efter en timme kan man torka igen och få en hel del på trasan. Runt omkring där jag bor (Hisingen, Göteborg) har det inte brunnit vad jag vet. Kan det vara sot norr ifrån?

Kommentarer

  • Hej Lennart. När jag tittar på analyser från vår luftspridningsmodell MATCH ser det ut som luften runt Göteborg de senaste dagarna först kom från sydöst (Småland?) och sedan från väster (Danmark, Storbritannien?). Så min gissning är att det har brunnit någonstans där och det är sotpartiklar från skogsbränder som du har på dina utemöbler. En annan källa kan vara utsläpp från trafiken men då borde det inte vara extra mycket nu. MVH Erik
    Erik Klimatologi