Största snödjup i Sverige utanför fjällområdet

Största snödjup utanför fjällområdet anges till 190 cm i Degersjö. Var ligger detta Degersjö? Avses Degersjö i Styrnäs socken i Ångermanland där Lovisa Häggkvist var SMHI:s observatör under många år på 1960- och 1970-talen? Postadressen torde ha varit: Docksta

Kommentarer

  • Hej!

    Den station som hette Degersjö var aktiv åren 1945-80, och hade latitud 63.19 N, longitud 18.03 E, vilket betyder nära sjön Stor-Degersjön.

    Via Öppna Data ...

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    ... kan man se stationens position, och man ser där även att snödjupet på morgonen den 2 januari 1967 uppmättes till 190 cm.