Stora skillnader mellan prognos och observation

Hej
Under senaste veckorna är skillnaden väldigt stor mellan prognos och observation. Kan ni inte rätta prognosen efter obsen.
Det lurar många skidåkare att köra långa dagsturer.
Just nu är skillnaden 8-10 grader _23. -32.

Kommentarer

  • Hej Kenth!
    Det är bara senaste dygnets värden som beräknats på både observationsdata och modelldata.

    Så här års kan det vara väldigt stora lokala vädervariationer i temperaturen beroende på var du befinner dig. Det är inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd under kalla vinterdygn. Här kan du se vår meteorolog Jon förklara detta: https://www.facebook.com/SMHI.se/videos/680493345686766/

    En god förutsättning är att man lägger ner några extra sekunders jobb när man läser en väderprognos. Det räcker oftast inte med att bara titta på klockslagen och vädersymbolen utan man bör även läsa textprognosen för sitt område och även ta en titt på radarbilderna för att se om nederbördsområden finns i närheten och hur de rör sig.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst