Vad menar ni med stabilt väder?

Hej!
Nu skulle jag vilja veta vad ni menar när ni säger "stabilt väder". Jag har läst definitionen på er hemsida men jag får ändå inte ihop det. Ofta säger ni (det kan ha regnat i flera veckor) "på onsdag stabiliseras vädret tillfälligt men på torsdag kommer nya lågtryck in från sydväst". Hur kan vädret vara TILLFÄLLIGT stabilt? Under hur kort tid kan luftmassorna ligga stilla och ändå definieras som stabila?

Tusen tack för svar!

Kommentarer

  • Hej!

    En stabilisering av vädret innebär att det blir mera högtrycksbetonade förhållanden, med mindre rörelser i atmosfären.

  • Jo fast under hur kort tid kan luftmassorna ligga stilla och ändå definieras som stabila? Och ett lågtryck som ligger och trycker vecka ut och vecka in, är inte det stabilt? Då rör sig väl inte luften heller, eller?

  • Hej!

    Lågtryck är i regel snabbt rörliga. Ofta har vi i vårt land en lågtryckstrafik från väst och sydväst, där det periodvis kan komma in en serie lågtryck (med tillhörande fronter) med korta mellanrum. Ett sådant väderläge är ostabilt (instabilt), även om det skulle regna och blåsa rejält var och varannan dag, och vädret på så sätt kan tyckas vara rätt likartat hela tiden. Men det är inte stabilt bara för att det är ungefär likadant. Luften rör sig hela tiden.

    Mellan lågtrycken kan det bli en tillfällig stabilisering i form av en högtrycksrygg med lugnare rörelser i atmosfären. Ryggen kanske bara stannar kvar ett dygn eller så (en s.k. ynkrygg), men detta är likafullt ett stabilare väder. Sedan kan man förstås också få in ett kraftigt högtryck som stannar kvar en längre tid, och då har kan man få riktigt stabilt väder.

  • Jaha, tack - då förstår jag. Intressant!