Specifik avrinning digitalt?

Finns Specifik avrinning i digitalt format, som s.k. shp-fil hos er och i så fall hur får jag åtkomst till denna information?

Kommentarer

  • Hej Pelle!
    Vilken bra fråga!
    Svaret är Nej, vi har inte något förberett skikt med specifik avrinning, men vi har de delar du behöver för att skapa det skiktet själv.
    Till att börja med behöver du ha ett skikt med alla delavrinningsområden, och det hittar du här:http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.126764!/avrinningsomraden_aro_y_2016_3.zip
    Det innehåller dels polygonerna som utgör delavrinningsområdena och dels uppgifter om deras area.
    Sen måste du har uppgifter om lokal avrinning för varje delavrinningsområde, och det hittar du på den här sidan: https://vattenwebb.smhi.se/modelregion/
    Klicka på Ladda ner data i rutan "Vattenbalans". Då får du en Excelfil med lokal avrinning för varje delavrinningsområde.
    Sen följer ett hantverk i lämpligt GIS-verktyg där du delar lokal avrinning med delavrinningsområdets area, samt färgar delavrinnignsområden i lämpliga intervall.
    Lycka till,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Tack, det hjälpte mig att komma vidare för att beräkna Specifik avrinning i l/s km2 per delavrinningsområde (vilket vi använder sedan 1980-talet för underlag till kalkningsåtgärder och för att beräkna sjöars omsättningstider). Jag använde Avrinning i "Vattenbalans Lokalt" (som är framtagna med en simuleringsmodell) och multiplicerade med 1/31,5 (mm/år), därför att 1 l/s km2 = 31,5 mm/år. För att visa i GIS använde jag i stället version SVAR_2012_2 (Delaro) därför att säkrare koppla till "Vattenbalans Lokalt" som också är i SVAR_2012_2.
    /Pelle/
  • Bra beskrivning och bra jobbat Pelle!
    /Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Från vilket/vilka år gäller data från: https://vattenwebb.smhi.se/modelregion/  ("Vattenbalans") ?
  • Hej Pelle, ursäkta sent svar.
    I nerladdningsfilens fjärde flik (kalkylblad) står det "Simulation start time: 1976-01-01", hoppas det är svaret du söker!

  • Nja, hittade nu när jag läste direkt på sidan https://vattenwebb.smhi.se/modelregion/ att vattenbalansen gäller för "Vattenbalans 1981-2010".
  • Aha okej, vad bra att det löste sig i alla fall!
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!
  • Vad menas med Avrinning! Är det snösmältning?
    I så fall har vi i Rååbadarnas Bastu med utsikt mot Öresund en fråga!
    Hur mycket påverkas vattenståndet av avrinningen av denna vinterns myckna snö?
  • Hej Lennart!

    Bra fråga, men det är inte bara snösmältning som är avrinning utan det är det samlade vattenflödet från ett område i naturen kallas avrinning. När regn faller eller när snö smälter kommer vatten ned till marken. Det vatten som inte avdunstar rinner vidare nedåt i marken och i landskapet. Detta kallas avrinning.

    Det är mycket snö i vissa områden vilket ger möjlighet till kraftig avrinning eller vårflod med höga vattenstånd. Generellt kan man säga att en stor vårflod orsakas ofta av tre samverkande faktorer: ett stort snölager, snabb avsmältning samt regn. Ju senare och ju snabbare avsmältningen sker, ju större blir påverkan och ju högre blir vattenståndet generellt. Och här kan ni läsa mer om Vårfloden: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/varflod-1.7208

    Men ni kanske funderar specifikt på vattenståndet i Öresund, och om det påverkas av årets snömängd?

    Mvh,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
  • Tack för snabbt svar. Ja det är vattennivån vid vår brygga som gubbarna är intresserde av.
    Jag har introduserat VIVA för dem.
    Men vad gör snön åt vårt vatten?
    Lennart
  • Även denna information från SMHI tycker jag sammanfattar bra gällande Avrinning: https://www.smhi.se/publikationer/avrinningen-i-sverige-1.6352
  • Jo, det visar flöden på land! Men jag kan inte läsa ut hur Öresunds vattenstånd påverkas av vårfloden, speciellt detta år med mycket snö.
    Men jag kanske är för dum för att förstå grafer och landbilder ;-)
  • Hej Lennart,
    Jag vidarebefordrar svar nedan:

    "På sidan https://www.smhi.se/hfa_coord/BOOS/Oresund.html så visas flödet genom Öresund, dels i nära realtid men också tillbaka till 1977. Beräkningen baseras på vattenståndsskillnaderna som uppstår mellan Viken och Klagshamn och som driver flödet. Vattenstånden styrs av låg- och högtryck som sätter vatten i rörelse och kan stuva upp det mot kusterna, för att sen släppa när de passerat förbi, så topografin spelar också in.
    Jag tror inte att vårfloden gör så mkt till det lokala vattenståndet i Öresund, utan att det främst är vädersystemen som påverkar vattenstånden.

    Mvh Johanna
    Allmänhetens oceanograf v.17"
  • Bästa SMHI,
    finns säkert. Men jag hittar ej. Historiska data vattenstånd. Tex för en given station. Viken och Halmstad. Var leta?

    Hälsningar
    Björn Dahlbäck
  • Hej!

    Historiska data för havsvattenstånd hittar man här:

    https://www.smhi.se/data/oceanografi/ladda-ner-oceanografiska-observationer/#param=sealevelrh2000,stations=all

    Ovanför kartan kan man välja parameter, och även filtrera stationer.
  • Stort tack Hans.
    Om jag vill se historiska trender. Typ medelvattenståndsändring - då får jag räkna själv?
    /Björn
  • Tack Hans.
    Om jag vill se historiska trender. Typ medelvattenstånd per år historiskt just för den stationen hur gör jag då. Räknar själv?
    /Björn

  • Hej!

    Jag kollar med våra oceanografer. Vi återkommer.
  • Hej!

    Om du önskar medelvattenstånd per år så beräknar du detta själv från de data som kan hämtas via länken:

    https://www.smhi.se/data/oceanografi/ladda-ner-oceanografiska-observationer/#param=sealevelrh2000,stations=all