soluppgången kring höstdagjämningen

Jag är förbryllad över att soluppgången 24/10 var 07:53 och efter att klockan ställts tillbaka natten till 25/10 var soluppgången 7:55.
Klockslag för soluppgången anges väl när den går över horisonten?

Kommentarer

  • Hej Aagot!
    Jag vet ju inte riktigt var dessa uppgifter kommer ifrån eller för vilken ort de gäller, men solens upp- och nedgång anges ofta i normaltid. Se till exempel denna sida för solens upp och nedgång på din ort så kan du jämföra:
    http://www.stjarnhimlen.se/2017/uppned.html

    På SMHI används solens övre rand för solens upp- och nedgång.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog