Solrikaste storstaden norr om alperna?

Hej!
Jag undrar vilken är den solrikaste storstaden norr om alperna? Då det påstås att Göteborg är det i denna video:
https://www.filmarkivet.se/movies/goteborg-hjartpunkt-i-norden/
Kan det ha varit så 1964?

Samt vad man menar med "solrikaste" räknar man dagsljus - eller faktiskt solsken?
Dvs om det är molnigt eller ej?

Titta gärna på påståendena om Göteborg i videon ( 1.50 - 2.10 )
Jag undrar om detta fortfarande stämmer eller om ens fanns någon sanning i det 1964.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Stort tack!

Kommentarer

  • Hej Elias

    Jag har fått hjälp med svar från en Kollega:

    Detta är ingen information som SMHI ligger bakom.

    Göteborg ligger på Sveriges ”solsida”. Jaha, det kan ju stämma under eftermiddag och kväll. På morgon och förmiddag blir Sveriges solsida rimligen ostkusten.
    • Landets längsta sommar!? Varför skulle inte exempelvis Malmö ha längre sommar än Göteborg om sommaren definieras utifrån exempelvis dygnsmedeltemperaturen?
    • Göteborg, solrikaste ”storstaden” norr om Alperna. Detta stämmer inte alls. Även 1964. Det räcker att jämföra med Stockholm.
    Utöver det är annars solskenstid i det närmaste hopplöst att jämföra mellan olika länder, pga olika mätmetoder (och klarhet hos glaskulorna samt papperskvalitet på heliografremsor).

    Hälsningar
    Lennart Wern

  • Hej Lennart!
    Tack för ett sådant snabbt svar. Skönt att få fakta i fråga. Tyckte allt verkade låta orimligt i filmen. Håller på att skriva en uppsats om denna film så detta hjälper mycket. Uppskattar verkligen.

    Tusen tack!
  • Tack själv

    /Lennart