Hur kan ni veta när det är solnedgång?

Hej.

Jag undrar hur kommer ni fram till att solnedgången i Göteborg är tex: 22.16?

Hur säker är den apparat eller hur ni nu ser att just den tiden är det solnedgång.

Mvh :Astrit

Kommentarer

  • Hej!

    Tiderna för soluppgång och solnedgång beräknas med hjälp av formler som tar hänsyn till jordens och de övriga planeternas rörelser kring solen, och även korrigerar för ljusbrytningen (refraktionen) i jordens atmosfär. Det exakta värdet för refraktionen kan man inte veta i förväg, utan man använder ett standardvärde. De strikt matematiska upp- och nedgångstiderna (utan hänsyn till refraktion) kan man däremot veta mycket exakt i förväg.