Solljuset

Jag tycker att solljuset är ovanligt skarpt sen en tid tillbaka. Jag blir lätt bländad  och obehaget dröjer kvar länge. Inbillar jag mig eller har jag rätt? Mindre luftföroreningar eller?

Kommentarer

  • Hej Kerstin!

    Luftföroreningar i hög koncentration gör luften disig och sprider solljuset, det är inte ovanligt i stora städer, där det till och med kan bli "dimma" eller vad man ibland kallar för "smog". Om detta är förklaringen till att du upplever ljuset som skarpare kan jag tyvärr inte med säkerhet svara på, men jag är tveksam till att fallet är så här i Sverige.
    Sandra Klimatolog
  • Nästa SMHI, jag delar oförbehållsamt Kerstin Härlins intryck av att solljuset har skiftat styrka och karaktär. Jag bor i nordvästra Skåne med balkongutsikt över norra Öresund och Danmark vilket vid klart väder innebär en kraftig reflektion/spegling av solljuset i havet under eftermiddagarna. Solskenet och speglingen i havet har aldrig tidigare haft en så skarpt vit blixtljuslik karaktär och besvärande styrka. När jag växte upp på 50- & 60-talen så hade eftermiddags- & kvällssolen ett betydligt mildare och gulare karaktär. Då kunde man njuta av solskenet utan skyddsglasögon och solskyddskräm...numera gäller korta solstunder med både glasögon och ordentlig solskyddsfaktor. Jag betraktar ändringen som klimatrelaterad och allvarlig och har sökt prognoser för solens instrålning och styrka på SMHI's hemsida utan framgång. Jag skulle uppskatta en initierad förklaring till nämnda förändring och vad den vetenskapligt motiverade orsaken är.
  • Hej Bo

    Strålningens styrka påverkas både av mängden vattenånga i luften och partikelhalter. Det är möjligt att det var mer föroreningar i luften under 50-60 talet, beroende på sämre rening i Köpenhamn Helsingör
    Malmö Helsingborg. Det finns åtminstone indikationer på att så var fallet globalt i de längre mätserier som finns. Lite mer om detta finns här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatpaverkan/global-dimming-1.3928

    Det är dock oklart/tveksamt om dessa förändringar är märkbara för blotta ögat. Tyvärr har vi inte tillgång till några strålningsmätningar som riktigt kan svara på hur det
    egentligen var.
    Sandra Klimatolog