Solligan

Hej!
Jag tycker att Solligan har väldigt dålig täckning efter östkusten. Inte en enda ort mellan Umeå och Stockholm. Jungfrukusten mellan Hudiksvall-Söderhamn är känt för sitt fina väder så jag skulle vilja ha antingen Hudiksvall eller Söderhamn med på Solligan.
Det kan hjälpa oss få lite fler turister också. 😀
Mvh,
Kjell Danielsson

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Kjell,

    Solligan/soltoppen är inte SMHIs utan SVT och TV4 och ev andra vädermedias skötebarn.
    Vårt stationsnät med mätningar av solskenstid är begränsat och det är inte utformat för att hitta de soligaste platserna i landet. Därför finns det den typ av ”luckor” du beskriver.
    Med vänlig hälsning,
    Weine Josefsson

  • Hej
    Jag frågade SMHI varför rapportörerna använder uttryck som "risk för regn" och fick till svar att väderrapportörerna kände sig "väldigt bekväma med att använda; risk för regn".

    Vad är det för risker med regn? Obs. Jag talar ej om extremerna!

    I dag påpekade Charlotte Eriksson riskerna med ringa nederbörd med anledning av ökad brandrisk.

  • Hej!

    Generellt gillar de flesta sol och uppehåll, och därför använder man ofta risk för regn. I vissa fall kan man dock istället använda uttrycket chans till regn, tex om det är mycket torrt ute.

    Men självklart är det så att det finns många olika situationer där vissa vill ha sol och torrt för att åka och bada, medan andra vill ha regn så att grödorna växer.

  • Hej, det var många år sedan vi seglade till kostar i Bohuslän.  Vi vågade aldrig tala om att vi haft sol hela Semestern!  Den svenska avundsjukan. Att inte bohuslän o koster är med i solsidan,  gör bara trovärdigheten sämre. Det är ju lurendrejeri att jämföra Malmö med Abisko map soltimmar under sommaren. Jag har vandrat kungsängen,  men inte för att få soltimmar. / Anders
  • Hej!

    SMHI mäter strålning (inklusive soltimmar) på Nordkoster, här ser vi siffrorna för juni 2017:

    http://data.smhi.se/met/climate/time_series/month/vov_pdf/SMHI_vov_precipitation_sunshine_jun17.pdf?53694

    Vilka stationer som olika medier väljer att ha med i Solligan är inget som SMHI har några synpunkter på.
  • Hej, undrar om solligan är baserad på verkliga eller relativa soltimmar? Norra Sverige har ju som bekant fler möjliga soltimmar än södra Sverige på sommaren.
  • Hej Lasse!

    De baseras på mätningar från mätstationer, här kan du läsa mer fakta om Solligan https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/solligan-2017
  • Hej Ellen, nej det framgår inte där, så min fråga kvarstår. Är solsidan baserad på faktiska eller relativa soltimmar.
  • De mätningar som kommer från SMHI uppmätt solskenstid från våra automatiska strålningsstationer. Dessa stationer och uppgifter kan du själv ladda ner via öppna data, http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=8
  • Har förstått att solligan är baserad på data från SMHI's mätstationer men tar man hänsyn till att det är fler möjliga soltimmar i norra Sverige än i södra Sverige på sommaren. För att kunna jämföra soltimmar på olika platser borde man ta hänsyn till detta, dvs relativa soltimmar.
  • Hej Lasse!
    Solskenstiden definieras som den tid då den direkta solstrålningen överstiger 120 W/m2.
  • Ska jag tolka det som att SMHI eller SVT inte tar hänsyn till att det är fler möjliga soltimmar i norr än i söder när man presenterar solligan. Kan jag få ett svar ja eller nej?
  • Hej igen!
    Solligan är baserad på samma tidsintervall över dygnet i hela Sverige.
    SMHI tar alltså ingen hänsyn till att det är fler möjliga soltimmar i norr.
    Tanken är väl att man ska få en bild över hur soligt väder det har varit inte hur många timmar som solen är uppe.

    Ha det gott!
    Bästa svaret