Solinstrålningseffekt och statistik

Jag skulle vilja göra lite dimensionerande beräkningar på ett växthus uppvärmning med sol .
1. Jag försöker hitta en formel för solinstrålningens effekt på en horisontell yta i W/m2
2. Jag har en dataserie för solhöjdens vinkel mot horisonten timme för timme under ett år i stockholm och skulle vilja samköra den mot väderstatik på motsvarande ort (eller åtminstone motsvarande latitud i närheten) och på sätt få en bild av W/m2.
Anledning till att jag vill ha det i timme för timme är att växthuset är dåligt isolerat och att temperaturen inte ackumuleras i någon längre tid.
Finns dylik statistik eller borde jag angripa problemet annorlunda?

Soliga hälsningar
Erik