Solindstråling

Hej.   Jeg måler solindstråling på Røsnæs, Danmark, med små solceller og Arduino, processor. Resultatet er et tal fra 0 til 1023. Det kan omregnes til Watt på en klar solskinsdag. Danmark viser ikke Watt, men Sverige gør - og tak for det.
Jeg har et problem med timeværdier, er det et gennemsnit for timen og f. eks kl 7, er det fra 6:30 til 7:30 eller fra 7 til 8.
Jeg bringer mine resultater på plantevejledning.dk og henviser til SMHI og at jeg har omregnet data.
Med venlig hilsen Bent Løschenkohl

Kommentarer

  • Hej Bent.
    Ja, våra mätningar av globalstrålning anges som timmedelvärde med enheten W/m2. Det kan också ses som ett tidsintegrerat värde med enheten Wh/m2.
    När det gäller tidsstämpeln i de nedladdade data så gäller exempelvis för tidsangivelsen 12 UTC att mätningarna är gjorda och medelvärdesbildade över perioden 11:00:00-11:59:59 UTC, det vill säga under timmen alldeles före själva tidsangivelsen.
    Thomas Klimatolog
  • Mange tak for et informativt svar.

    Med venlig hilsen, Bent
  • Tack själv, och lycka till med analysen.
    Thomas Klimatolog