Solhöjden smälter is och snö

Överallt läser man att solen så här framåt mars månad inte längre reflekteras, utan att den i stället tär på is och snö när den når tillräcklig höjd. Jag är nyfiken på vid vilken vinkel -- i gradtal-- över horisonten detta börjar ske.

Kommentarer

  • Hej!
    Jag förstår vad du menar, men vi har ingen sådan tumregel, så tyvärr.

    Men du skulle kunna göra egna observationer vid vilken tidpunkt det inträffar och med hjälp av solbanediagram på följande webbsida se vid vilken solhöjd det händer.  https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981

    det finns en lista med svenska orter. Välj den med ungefär samma latitud. Om du ligger långt ifrån i longitudled får du korrigera tiden med 4 minuter per longitudgrad.
    Lycka till!