Solens upp- och nedgång.

Hej!

Jag undrar varför solen har samma uppgångstid i Kiruna och Umeå (06.30 resp.18.30) den 24 sept., medan den i Luleå har 06.23 och 18.22.
Vänliga hälsningar
Magnus Forsting

Kommentarer

  • Hej!

    Det beror på att Luleå ligger ostligare än Kiruna och Umeå.

    Här är en karta som visar hur det ser ut idag med uppgångar och nergångar för solen:

    http://www.astroinfo.se/tider-for-solen-och-manen/dagens-soluppgang-och-nedgang-over-norra-europa/

  • Hur högt måste man för att se midnattssolen kl 00  21 juni i tex Östersund?
  • Hej Kurt

    Du måste ta dig upp till ca 11 km höjd för att få midnattssol i Östersund på midsommarafton.

    Jag rekommenderar dig istället att åka norr om polcirkeln :-)

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Tack för svaret
    Norr om polcirkeln har jag varit flera gånger både i Norge Sveige och Finland, och sett midnattssol, men inte på midsommarafton, utan lite senare på sommaren.
    Men vi hade en diskussion om hur högt berget måste vara för att se  den i mellansverige.
  • Hej Kurt

    Tack själv

    Hälsningar
    Lennart