Solen

Hej! Det sägs att solen går upp i öster och ner i väster. Stämmer detta under hela året?

Kommentarer

  • Hej!
    Grovt räknat gäller detta endast vid ekvatorn. I Sverige gäller det endast några dagar vid vår- och höstdagjämningarna. Annars kan solen här i Sverige gå upp i alla väderstreck mellan norr-öster-söder och ner i alla riktningar mellan söder-väster-norr beroende på årstid och plats.

  • Tack till Per-Erik för svaret!

  • tack, jag undrade precis samma sak! /Tove Posselt

  • ...och, går solen vid vår- och höstdagjämningen upp rakt upp mot mitten på himlen, eller i en flack bana mot horisonten även då?

  • Hej Tove!
    Vid ekvatorn går solen då rakt upp i öster mot mitten av himlen (zenit) och rakt ner i väster. Ju längre bort från ekvatorn man då befinner sig, desto flackare blir solens bana på himlen. Vid polerna går solen vid samma tillfälle runt jäms med horisonten.

  • Ja så är det. Tack till Per-Erik!