Kan man söka med koordinater i Vattenweb?

Hej,

Jag sitter med planen att ladda ner data för flödet i ca 150 olika vattendrag som jag har koordinater till. Därför undrar jag om det går att söka i Vattenweb med koordinater eller dylikt, jag har testat sökrutan men där verkar det inte fungera... Det skulle ta lite väl mycket tid att leta upp alla vattendrag manuellt så därför tänker jag att det är bäst att fråga!

Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, det finns inget direkt sätt att ladda ner data från Vattenwebb baserat på koordinater.

    För att göra detta behöver man göra följande steg:
    1. Ta reda på vilka delområden som koordinaterna ligger i. Görs lämpligast i ett GIS-program, men man kan även göra det manuellt i Vattenwebb genom att klicka runt i kartan och anteckna AROID eller SUBID för varje område. Med GIS kan man först ladda ner en shapefil som beskriver alla delavrinningsområden i Sverige. Den filen heter delavrinningsområden_SVAR2012_2 och går att hitta här.
    2. Öppna shapefilen i ett GIS program och gör en JOIN eller RELATE mellan detta lager och din lista på koordinater.
    3. I den resulterande attributtabellen syns vilka delområden som ligger vid respektive koordinat. Spara denna lista.
    4. Öppna nedladdningstjänsten för stora datavolymer och klistra in listan på delområden du vill hämta data från, samt ange vilken tidsperiod du vill ha. Ladda ner data.