Snödjupskartan

Hej,

1. Snön har börjat komma i norra Sverige, hurra! Men varför är inte snödjupskartan (https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup) igång för säsongen?

2. Det är tråkigt att snödjupskartan bara kan visa de senaste få dagarna. För några säsonger sedan kunde man "spela upp" hela vintern - återinför gärna det!

3. Samma problem som 2. fast för årstidskartan (https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta). Varför bara en ynka vecka?

Kommentarer

  • Hej Mats, tack för dina frågor. Jag har fått återkoppling från verksamheten:

    1. Snödjupskartan bygger på en interpolation av observationerna (se http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/snodjupskartor-1.35486).
      Interpolationen blir tyvärr meningslös/missvisande när endast ett fåtal stationer har mätbart snödjup.
      Det är därför önskvärt med ett någorlunda utbrett och varaktigt snötäcke för att starta snödjupskartan för säsongen.

      Nu i början av oktober var det gränsfall. Men eftersom mildare luft var på ingång valde vi att inte starta kartan.

      Det hade tyvärr medfört problem nu när snön smälter på många håll.
      Hittills idag, (kl 10 den 10/10), har det inkommit fem mätbara snödjup längst i norr, alla 2-4 cm.

      I väntan på mer utbrett och varaktigt snötäcke hänvisar vi därför till våra snödjupsobservationer för information: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=s

    2. Det skall gå att välja att visa hela säsongen i menyn under ”Välj tidsperiod”, se bifogad bild. Hoppas det funkar som det ska, återkom annars.

    3. För årstidskartan är problemet liknande, men delvis ett annat.
      Där tillkommer viss problematik eftersom årstidens ankomstdatum måste beräknas i efterhand, därför visas det ”aktuella läget” endast för den senaste veckan.

      Efter 5-7 dygn kan ankomstdatum för årstiden beräknas och då visas detta i ”ankomstkartorna” som visas nere till höger om årstidskartan, t.ex. för vintern 2018/2019: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta/ank.php?arstid=vin&ar=2018
      Där kan man välja alla årstider sedan våren 2015. För att ladda in alla dygn för hela årstiden kan en klicka på ”Ladda alla bilder för vald årstid”.
    Hoppas att svaren är tillfredsställande, önskar dig en fortsatt trevlig onsdag!
  • Kommer snödjupskartan att sätta igång nästan?
    Det ser ut som det ska bli kallare i fjällen och det ser ut som att det ska komma en del snö.
  • Hej Fredrik,
    Troligen kommer produktionen för säsongen 2018/2019 att kunna starta under vecka 43. Tillsvidare hänvisar vi till sidan med dagens största observerade snödjup.
    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • Tack, så mycket för hjälpen👍
  • Hej Fredrik, tack själv!
    Återkom gärna om det är något du funderar på.
  • SJÖMÄNGD KIRUNA
    VART KAN MAN SE DETTA ?
  • Hej,
    Jag antar att det är snömängd du är ute efter.
    Det kan du hitta på vår observationskarta som du finner här: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=t

    Vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.