Snödjup Uppsala

Max/Mini
Ni verkar fortfarande ha problem med snödjupet i Uppsala. När det tidigare visade 160 cm var det givaren vid automatstationen som satt på den höjden. Men det problemet kan det inte vara nu. Har visat 1 cm snödjup en lång tid för att nu till den senaste helgen öka till 2 cm. Men här finns ingen snö.

Uppsalabo

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter mysko. När jag kollar obsarna i Uppsala så ser jag snödjup 0 cm.

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=s,stationid=97510,type=weather

  • Ja, det står Uppsala 2 cm, gjorde så även igår.

  • Aha, det har lyckats leta sig in ett felaktigt värde bland max- och min-värdena. Under "Senaste observationerna" står 0 cm, vilket ju är korrekt.

    Vi får kolla upp hur det felaktiga värdet smugit sig in i max- och min-tabellerna. Tack för påpekandet!

  • Idag står att Uppsala har 6 cm snö ....
  • Hej!
    Tjänsten fungerar såhär:
    En mätstation skickar in värden till SMHI, det läggs i databasen och markeras som ogranskat.
    Tjänsten Max/minvärden visar i realtid våra värden (förutom de värden som är extremt fel).
    Efter ca 2 timmar görs en granskning av värdena, de korrigeras eventuellt och får då en markering att de är granskade.

    Vad som händer i Uppsala-fallet är:
    Stationen skickar 6 cm snö, SMHI tar emot och lägger som ogranskat värde. Värdet visas på Tjänsten Max/minvärden, efter ca 2 timmar korrigeras värdet till 0 cm, och det nya värdet visas på smhi.se.

    Vi kommer att kolla upp stationen snarast, och ett jobb är påbörjat att förtydliga denna process i tjänsten på nätet.