Snö, uttrycks i regnmängd? Eller?

Om det står t ex 9 mm nederbörd i prognosen, är det då alltid uttryckt i regn? Vad motsvarar det i snödjup?
Med vänlig hälsning Maria

Kommentarer

  • Hej!

    Nederbördsmängd avser alltid nederbörd i flytande form. När det handlar om snö, så smälts snön innan den mäts. Man brukar räkna med att 1 mm nederbörd motsvarar ungefär 1 cm nysnö, men värdet varierar en hel del beroende på snöns konsistens.