Snö på julafton, blir det en vit jul?

Blir det en vit jul? Vad säger statistiken om snö på julafton?

SMHI Kundtjänst

Kommentarer

  • Hej!

    Nu när lucia snart är här och julen på riktigt börjar göra sig påmind är vi många som undrar - blir det en vit jul i år? I det avlånga landet Sverige är en jul som det ser ut på julkorten inte en självklarhet.

    Tittar vi på historiken kan vi se att vita jular är (föga förvånande) vanligt i norr och mindre vanligt i söder. Diagrammet visar ungefärligt snödjup på juldagens morgon 1900-2015.

    vita jular

    I vår artikel Julväder finns mer information om var det är störst chans till vit jul och för ett antal orter, och även kartor över var vi kan förvänta oss vita jular i framtiden.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.