SMHI:s månadskartor

Hej,

varje månad kommer sådana här kartor ut. Är detta baserat på de 35 stationer med långa värden som ingår i Sverigemedeltemperaturen? Är det 1860-1900 eller 1961-1990 som är baseline-period?

Mvh Oskar, Stockholm

Kommentarer

  • Hej Oskar
    Kartan baseras på ca 250 stationer och referensperioden är 1961-1990.

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Aha, det visste jag inte. Står det någonstans vilka dessa 250 stationer är? Mvh
  • Hej igen Oskar

    Alla våra stationer finns att ladda ner utan kostnad från Öppna Data. Här är en länk. Där hittar du vilka stationer som är aktiva och används som underlag till kartan:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airTemperatureMeanMonth,stations=active

    Hälsningar
    Lennart
  • Tack för svar -

    aha, så det är exakt alla nu aktiva stationer?

    Görs det någon form av justeringar av detta material?

    Mvh
  • Hej igen
    Alla aktiva stationer som det finns ett normalvärde 1961-1990 för används som underlag till kartan. Normalvärde finns det för de flesta stationer utom de som bara varit aktiva i några få år.

    Hälsningar
    Lennart
  • Intressant. Jag numrerar de övriga frågorna jag har.

    1. Så alla stationer som har en komplett serie sedan 1961, då?

    2. Görs det någon form av borttagande av ofullständiga år, t.ex. om det finns 300 dagars data så tas år bort eller gör man ett rakt snitt på all data som finns?

    3. Vilken metod använder man för att räkna ut snittet, är det (TMIN+TMAX)/2 eller någon form av beräkning utgående från vissa klockslag?

    4. Är alla stationer som ingår i snittet idag s.k. OBS2000-stationer?

    Mvh
  • Hej Oskar

    Jag svarar på dina frågor:

    1. Nej, alla stationer är inte kompletta. Men vi har beräknat ett normalvärde genom att jämföra med närliggande stationer som varit aktiva under den period som saknas för stationer vi vill beräkna normalvärdet för.

    Just nu pågår ett stort arbete med förberedelser för att beräkna nya normalvärden för perioden 1991-2020.

    2. För att beräkna ett årsvärde beräknas först dygnsvärden för alla dygn, därefter månadsvärden för alla månader och sist medel av månadsvärdena.Om någon månad är ofullständig interpoleras månadens värde före beräkningen av årsvärde. För att beräkna ett normalvärde på 30 år beräknas medelvärdet för alla de 30 åren, inget får saknas.

    3. Här kan du läsa mer om hur medeltemperaturen beräknas:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-beraknas-medeltemperatur-1.3923

    4. Vi har kring 130 automatiska väderstationer, dessutom finns manuell stationer där en observatörer läser av temperaturen två eller tre gånger per dygn. I nätet ingår även stationer som inte drivs av SMHI utan av exempelvis försvarsmakten, kommuner och flygplatser. Totalt rör det sig om ca 250 stationer som mäter temperatur idag och vi varje månad kvalitetsgranskar och lagrar i vår databas.

    Hälsningar
    Lennart