Skillnader i vädret mellan södra och norra Sverige?

Hejsan!

Jag undrar vilka är de största skillnaderna rent väderleksmässigt mellan städer som Boden och Malmö?
Hur ser temperaturskillnaderna ut på vintern?
Hur stor är skillnaden av snömängd? (djup, mängd osv?)
Skiljer sig vädret något eller är det bara temperaturen?

Tack på förhand

Calle

Kommentarer

  • Hej Calle!

    Som du redan gissat är klimatet i Malmö och Boden ganska olika varandra. Sverige är ett avlångt land med stora variationer i temperatur, det påverkar inte bara om det finns snö utan vad som kan växa i de olika regionerna.

    I januari 2016 var största snödjupet kring Boden 37 cm och i Malmö 7 cm, medeltemperaturen i Boden var ca -14 medan Malmö låg nere på -0,7.

    På vår hemsida har vi samlat års- och månadsstatistik för ett antal mätstationer, där kan du se siffror på snödjup, medeltemperatur, nederbörd, vind etc. bak till år 2002.

  • Hej, jag var i fjällen v. 29 och noterade att ni hela tiden låg 6-10 grader kallare i prognosen än tex yr. Hur är detta möjligt, borde ni inte ligga ganska lika?
    När man tittar på de kommande dagarna, så har yr högsta temp;13, 17, 19, 17, 13 grader, medan ni har; 10, 13, 13, 13, 8 grader.
     Tolkar jag datan fel, eller har ni någon annan teori ?
    Gäller Vuoggatjålme

    Med vänlig hälsning/Mats
  • Hej Mats, tack för inlägget.

    Vi har liknande grunddata som våra meteorologer utgår ifrån. Däremot kan tolkningen av denna data skilja sig mellan olika institut och även mellan olika meteorologer på samma ställe.

    Det kan även vara så att vi ta prognosen från en annan punkt i vårat rutnät än vad norrmännen gör. Vår punkt kan vara kallare eftersom den kan befinna sig på högre/lägre höjd etc.

    Vår rekommendation är dock att alltid komplettera prognosen med meteorologens kommentar som du kan hitta här (finns även i appen): https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/meteorologens-kommentar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,area=15

    Hälsningar,