Sker koldioxidupptag i en insjö belägen i södra Sverige?

Haven tar ju upp och lagrar koldioxid sker detta upptag och lagring på samma sätt i en insjö i södra Sverige ?

Kommentarer

  • Hej Göte,
    Tack för frågan. Den dominerande Källan till CO2 i sjöar är nedbrytning av organiska och oorganiska ämne till skillnad från oceaner. Organiska och oorganiska ämnen kommer mesta dels från omgivande landskap och från uppströms via vattendrag och bäckar. So även om absorbering av CO2 från atmosfären kan ske i en del av sjöar, är den försumbar jämförd med nedbrytning av material som hamnar i sjön.
    Mvh,
    Ghasem, hydrolog
    Allmänhetens Hydrolog