SKEN PÅ HIMLEN I NORR

Hej!

Vad kan det vara för sken jag har sett på himlen i norr senaste tiden? Norrsken eller någon form av pärlemormoln? Vilken planet kan det vara som syns på bilden? Venus eller Merkurius? Fotodatum: 27 Juli 2018 kl 00:36. Plats: Mallbacken, Lysvik.

Hälsningar
Veronica

Kommentarer

  • Hej Veronica. Molnen ser ut som nattlysande moln som du kan läsa mer om här:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/nattlysande-moln-1.3864

    Nattlysande moln förekommer under sommarhalvåret och ligger på 80 km höjd. Pärlemormoln syns på vintern och ligger på 25-30 km höjd.

    Angående planeten får jag fråga mina kollegor om det är någon som har koll.
    Erik Klimatologi
  • Hej igen Veronica. Jag har fått tips om att det skulle kunna vara Jupiter du såg på himlen.
    Erik Klimatologi
  • Hej igen. Nu fick jag lite mer info.

    Just nu är Mars ungefär i söder strax efter midnatt.
    Saturnus, Jupiter och Venus befinner sig mer åt väster och de två sistnämnda hade gått ner vid den aktuella tidpunkten.

    Så om det är en planet är det Mars om bilden är tagen mot söder och möjligen Saturnus om den är fotad mot väster.

    Erik Klimatologi
  • Hej Erik!

    Tack för svar!

    Planeten Mars har jag sett i söder, men bilden är tagen rakt norrut så då måste det vara någon annan planet. Den lyser med fast sken, till skillnad mot stjärnor som blinkar.

  • Hej igen!
    När jag tänker efter är nog kameran riktad mer åt nordväst.
  • Hej Veronica. Då kanske det kan vara Saturnus.
    Erik Klimatologi