sjunkande luft

Hej!

Jag är geografilärare på Globala gymnasiet i Stockholm och jag, tillsammans med andra geografilärare och fysiklärarna, försöker lära eleverna hur klimatet fungerar. Min fråga rör de cirkulationer som sker i det globala vindsystemet (Hadley-Ferrell- och Polarcellerna. Och monsunen. Och även lokala som land-och sjöbris). Vi kan förklara, tror vi i alla fall, varför luften stiger, varför den inte kan komma över tropopausen och varför den då trycks ut åt sidorna. Men vi har väldigt svårt att förklara varför luften sjunker där den gör det. ATT den måste sjunka någonstans verkar logiskt men varför gör den det på de ställen där den faktiskt gör det?
/Olle Haglund
Olle Haglund

Kommentarer

  • Det här låter sig knappast besvaras i ett par meningar.
    Men har du sett vår artikelserie Atmosfärens allmänna cirkulation
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608
    Där kan det nog finnas svar på dina frågor, även om det är ett antal artiklar att gå igenom.
    Sverker Klimatolog
  • Hej!

    Är det nån annan som kan tänkas ha tid/ork/lust att svara på frågan? Kanske med några fler meningar än ett par? JAg har gåttigenom artiklarna men inte hittat något svar på frågan där.

    MVH
    /Olle
    Olle Haglund
  • Det är som sagt en hel meteorologikurs. Men kortfattat. Om vi inte haft en roterande jord och därmed ingen corioliskraft hade vi fått en enhetlig rotation med stigande luft vid ekvatorn och sjunkande vid polerna. Men nu har vi corioliskraften och därmed uppdelas cirkulationen i flera hjul. Storleken och intensiteten i dessa är inte på förhand givna utan är beroende av coriolikraften och uppvärmningens styrka.
    Sverker Klimatolog