Stämmer bondepraktikan, sju bakslag innan vår?

Hej,

Jag har fått lära mig att det enligt bondepraktikan kommer sju bakslag (snö etc.) innan våren kommer på riktigt. Känner ni till denna "regel" och om det finns något i väderstatistiken som ger stöd för denna "regel"?

/Nyfiken

Kommentarer

  • Hej!

    Bondepraktikan i all ära ... men jag vet inte om den är så användbar när det gäller väderförutsägelser. Hur många bakslag man statistiskt sett kan räkna med innan våren kommer på riktigt, det beror väldigt mycket på var i vårt avlånga land som man är bosatt.
  • Hej Hans!
    Tycker Du att SMHI;s väderförutsägelser är bättre än bondepraktikan, när Ni på kvällen den 26/4 står i TV och varnar för
    ett kraftigt inkommande regn och åskväder under morgonen den 27/4, alltså 12 timmar senare och som under helgen kan upp till
    50 mm i väner och västkustområdet. Tills lördagskväll 27/4 kom
    det 2 mm i Sollebrunnstrakten!!! Tycker detta är otroligt dåligt, när man inte kan pricka rätt ett dygn framåt, dessutom är det farligt för t.ex. flyget med felaktiga prognoser. Tycker Ni borde be om ursäkt i TV-rutan för Er okunskap och lova bättring. Gå ut och titta på himmel o moln, för det begriper inte datorer!

  • Hej Björn,
    Vädret på TV presenteras inte av SMHI, utan SVT och TV4 har helt fristående meteorologiska team.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Tack för den upplysningen det var skönt att höra. Kunde inte förstå att SMHI hade så dåliga prognoser. Då kan man utgå från att SVT:s och TV4:s är tagna "ur luften"!  Hälnsningar Björn
  • Tack för den upplysningen det var skönt att höra. Kunde inte förstå att SMHI hade så dåliga prognoser. Då kan man utgå från att SVT:s och TV4:s är "tagna ur luften"!  Hälnsningar Björn