Ser framåt och bakåt men inte 'nu', varför?

Varför ser man i 10-dygnsprognosen på "idag", inte hur vädret förväntas vara 'just nu', utan endast en timme (och längre) framåt och en timme (och längre) bakåt?

Kommentarer

  • Hej Anders, tack för din fråga.
    Prognosen innehåller "framtida" värden, och observationerna innehåller "historiska" värden. Observationerna tar ju en liten stund att processa fram ända till slutanvändaren på webben, och prognosen är ju endast relevant framåt.
    Hoppas du är nöjd med svaret, önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • Hej Anders!
    Du skall få en fråga o en synpunkt på Webbsidans diagram så som den ser ut idag.

    Frågan:  Varför visas 2 dagar inte som 2 dygn vilket borde vara mest naturligt i en väderleksrapport.

    Synpunkten gäller skuggning av nästkommande dag.  Min hjärna vill inte ställa in sig efter ert system.  Den vill ha natten mörk och dagarna ljusa.  Som det är nu, säger den till mig att i morgon blir det ett trist o mörkt dygn.  Fördelen mad att skugga natten i stället för dagen är dessutom att solens upp och nedgång kan på ett ungefär lägga in i diagrammet.

    Hälsningar
    Kajsa
  • Hej Kajsa, tack för synpunkterna.
    När det gäller frågan om varför det är 2 dagar istället för 2 dygn, så finns det en teknisk orsak till det, som det fungerar idag, men vi kommer inom kort att börja titta på hur vi ska förtydliga diagrammet, och eventuellt bygga om en del. Vi är inte heller helt nöjda med hur det fungerar idag.
    Angående synpunkten, så har det inte med solens upp-/nedgång att göra, utan det är helt enkelt vartannat dygn vi vill ha förtydligat. Det gråa är för att vi inte vill lägga en annan färg, då det skulle kunna upplevas som ett värde från någon parameter.
    Hoppas du är nöjd med svaren, önskar dig en fortsatt trevlig fredag!